Monday, June 1, 2009

isi ketuanan melayu...

Aku ingin bertanya, kenapa isu ini masih lagi diperbesarkan walaupun negara sudah 51 tahun merdeka?

dalam artikel 153 perlembagaan malaysia jelas mengatakan mengenai kedudukan istimewa orang melayu dan bumiputera sabah sarawak disamping hak-hak kaum lain terpelihara.

tak cukup lagi ke perlembagaan ini? adakah perlu di tukar sehingga menyebut kedudukan istimewa kaum cina disamping hak-hak kaum lain terpelihara barulah mereka berpuas hati? ataupun sehingga seluruh Raja-Raja Melayu dilucutkan darjat barulah mereka berpuas hati?

Atau pun sehingga seluruh orang-orang melayu terpaksa merempat ditanah sendiri dan akhirnya Tanah Melayu di tukar kenama Tanah Cina barulah kaum ini berpuas hati?

berani aku jamin, walaupun mereka sudah berjaya menjadi Perdana Menteri, sudah pasti mereka akan berani mempersoalkan golongan Raja-Raja yang merupakan benteng terakhir pertahanan orang melayu di Negara yang dicintai ini.

Aku berani cakap macam tu sebab kaum ni ibarat 'sudah bagi betis nakkan paha', atau pun 'melepaskan anjing tersepit akhirnya kena gigit.'

Sebagai contoh, sepanjang hidup aku, berapa kerat je orang cina akan menyanyikan lagu negaraku masa lagu dinyanyikan. mereka akan memilih akan berdiam diri sahaja

selama ini mereka jauh dalam hati berasa benci dengan orang melayu, mereka cemburu sebab orang melayu disini masih mempunyai raja-raja. Kita ada 9 Raja dalam Malaysia!!!!

sekarang yang terbaru Soi Lek mempersoalkan prinsip ketuanan melayu. ingin aku bertanya lagi, adakah dengan ketuanan melayu orang cina disini mati kebuluran? ditindas? dibunuh? dirogol? dinafikan hak-hak seperti orang cina singapura menafikan hak-hak orang melayu islam melaungkan azan?

di malaysia kebebasan agama terserlah sehingga ramai penganut buddha singapura dan thailand datang ke pulau pinang sebab beranggapan disana lebih 'suci'.

adakah tanggapan ini mungkin wujud sekiranya orang melayu menindas agama2 ini?

sekarang sudah tiba masanya kepada UMNO terutamanya jangan lagi berlembut hanya kerana ingin menjaga semangat setiakawan sedangkan mereka tidak pernah menghormati orang melayu.

adakah kita perlu tunggu sehingga orang cina benar-benar memijak kepala orang2 melayu?

Dengan nama Allah swt, ini adalah agama kita, tanah tumpah darah kita, bangsa kita, kita berperang sejak beribu-ribu tahun demi tanah ini, adakah kita senang2 lepaskannya sekarang? dimana semangat pahlawan datuk moyang pendekar kita?

seperti kata hang tuah, 'tidak melayu hilang didunia!!'

No comments:

Post a Comment